Wednesday 30 May 2012

testimoni menarik


Zulkiflee merupakan orang politikus yang sangat sibuk, dan melupakan sesuatu yang penting, menjaga kesihatan diri. Kata orang, politikus tidurnya sedikit, bekerjanya banyak. Mengurus diri 20%, mengurus rakyat 80%. Sesiapa yang tak sanggup mengorbankan 80% kehidupan kepada rakyat jangan jadi ahli politik, Kerana cara hidup yang sedemikian Zul mendapat penyakit-penyakit yang datang dari permakanan yang tak seimbang, hampir tiada exercise, bersukan, banyak memikir, kurang tidur. Pertama kali saya cek tekanan darah tinggi beliau 220/123..... dengan tekanan darah tinggi sedemikian bagi orang biasa sudah tombang.....tapi saya rasa beliau jenis yang kuat. Saya berikan wristlet untuk dia pakai dan saya cek seminggu kemudian cuma turun sedikit tapi bawah 200, saya minta dia minum air lebih 3liter sehari supaya dapat menurunkan lagi ke paras yang lebih rendah.Kali terakhir saya cek masih lagi tinggi tetapi sudah turun keparas 180/100. Sebagai tambahan saya minta dia pakai stoking vken dan sekarang masih dalam perhatian.

Selain tekanan darah tinggi beliau mempunyai masaalah dibahagian kaki, mungkin gout pun ada sebab kadang-kadang beliau sakit dibahagian kaki, disamping beliau menghadapi masalah kaki berair dicelah-celah jari. Selepas memakai stoking beliau memberitahu saya beliau gembira, masaalah sakit dan berair dibahagian kaki sudah hilang. Beliau juga merupakan pengusaha gaharu dan setiap kali mendaki bukit memeriksa pokok gaharu beliau akan dibantu untuk sampai ke atas bukut. Kini setelah hampir sebulan memakai stoking vken beliau sudah bolek mendaki tanpa bantuan orang lain. Syukur kepada Allah kerana dengan izinnya kesihatan beliau kini bertambah baik.

No comments:

Post a Comment